نفس مامان محمد منصورنفس مامان محمد منصور، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 23 روز سن داره

تقدیم به دومین ستاره درخشان زندگی ما

دومین ماه بارداری

1391/3/3 21:29
2,663 بازدید
اشتراک گذاری

شکلکهای جالب آروین

در تاریخ 20/9/90 من پیش یه خانم دکتر خوب رفتم تا

 هر ماه منو چکاب کنه که یه وقت خدایی نکرده

 مشکلی برات پیش نیاد.                         

 

خانم دکتر یه سری آزمایش و یه سونو نوشت و گفت

اینا رو انجام بده و بیار.

فردا صبحش رفتم و آزمایشا رو انجام دادم و بعدم رفتم سونوگرافی، آقای دکتر گفت: که سن

 جنین 6 هفته و6 روزه 

و همه چیز اون خوبه،بعد سوال کرد که میخوای صدای

قلبشو  بشنوی؟ منم که خیلی مشتاق بودم

گفتم:بله.........

وااااااااااااااای تالاپ تولوپ تالاپ تلوپ- تالاپ تلوپ تالاپ تلوپ............

شکلکهای جالب و متنوع آروین

وقتی که صدای قلب کوچولوی تو رو برا اولین بار

 شنیدم انگار تموم دنیا رو بم دادن و از اون موقع

بود که تو رو در وجودم احساس کردم و دست از پا

 نمی شناختم.

وقتی بیرون اومدم بابایی گفت: چی شد؟

گفتم: وای اون جا نبودی صدای ناز تالاپ تلوپ قلب

نی نی مونو بشنوی!

بابایی گفت: منم دوووووووووووووست دارم صداشو

 بشنوم،منم گفتم: دفعه بعد که برم سونو تو روم

همرام داخل می برم تا صداشو بشنوی.

نشستیم تا جواب آماده بشه، وقتی  اسم منو خوند

رفتم و جواب رو گرفتم، وقتی در پاکت رو باز

کردم و جوابو خوندم یه دفعه ناراحت شدم.

بابایی پرسید چی شده؟ جواب رو به اون دادم تا

او نم بخونه.........

بله تو سونو نوشته بود که جنین دو قلو بوده

Baby glitter plaatjes

ولی گویا یکیش رشد نکرده بود. ما خیلی ناراحت

شدیم از همون جا زنگ زدم به خانم دکتر و  موضوع رو

 گفتم، گفت: احتمالا یکیشون از بین رفته و عصر

 بیا مطب.من خیلی خیلی ناراحت بودم ولی از طرفیم

 چون تو زنده و سالم بودی خوشحال بودم.اون روز

نهار نخوردم و خوابیدم با صدای تلفن بیدار شدم

عزیز جون بود و گفت چه خبر رفتی سونو یا نه؟

گفتم: آره رفتم اول نخواستم ماجرا رو براش بگم و

ناراحتش کنم ولی طاقت نیاوردم و با گریهگریه همه

 چیزوبراش تعریف کردم، اونم اول ناراحت شد ولی

بعد گفت: خدا رو شکر که یکیشون زنده و سالمه.

بعد از ظهر اون روز پیش خانم دکتر رفتم، وقتی سونو رو دید گفت: شکلکهای جالب و متنوع آروین  به احتمال زیاد یکیشون

از بین رفته ولی چند وقت دیگه برات سونو مینویسم

 که مشخص شه رشد کرده یا کاملا از بین رفته!

با این وجود من خدا رو شکر می کردم که تو رو تو

وجودم گذاشته و سالمی.

Baby glitter plaatjes

تاریخ 26 آبان 90 رفتم بهداشت و خودمو بهداشتی کردم، خانم بهداشت اول وزن شکلکهای جالب و متنوع آروین و فشار

 خونمو گرفت و بعد پیش دکتر اون مرکز فرستادم تا

آمپول های لازمو بزنم.

 شکلکهای 
جالب و متنوع آروین

 

 

هفته ٥ بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

در داخل رحم شما، جنين كوچكي به سرعت در حال رشد است. در اين مرحله، او تنها به اندازه يك دانه كنجد مي باشد، و بيشتر به يك بچه قورباغه شباهت دارد تا بچه يك انسان؛ اين جنين از سه لايه تشكيل شده است (لايه هاي اكتودرم، مزودرم و اندودرم) كه بعدا اندامها و بافتهاي بدن او را تشكيل مي دهند. بخشي از سلولهاي اين جنين در حال ايجاد اندامهاي بزرگ بدن مانند كليه ها و كبد هستند و مجراي عصبي او نيز در ابتداي مسير رشد قرار دارد. اين لوله عصبي (كه بعدا مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات كودك شما را به وجود خواهد آورد)، در لايه بالايي كه اكتودرم ناميده مي شود، رشد مي كند. همچنين، اين لايه، نهايتا پوست، مو، ناخنها، غده هاي سينه، غده هاي عرق و همچنين ميناي دندان كودك را تشكيل خواهد داد. شكل گيري قلب و سيستم گردش خون او در لايه مياني يا مزودرم، آغاز مي شود. در اين هفته حفره هاي قلب كوچك او شكل مي گيرند و قلب او شروع به تپش و پمپ كردن خون خواهد كرد. مزودرم ماهيچه ها، غضروفها، استخوان و بافتهاي زيرپوستي او را نيز شكل خواهد داد. لايه سوم يا اندودرم در تشكيل ريه ها، روده ها، سيستم اوليه ادراري، و همچنين تيروئيد، كبد و لوزالمعده نقش خواهد داشت. در همين حال جفت اوليه و بند ناف، كه مواد غذايي و اكسيژن را به كودك شما مي رسانند در حال فعاليت هستند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

در صورتي كه نشانه ها و بيماريهاي ناشي از حاملگي تا كنون بروز نكرده باشند، در اين هفته بالاخره خود را نشان خواهند داد. شايد شما هم مانند بسياري ديگر از زنان، دچار تهوع و استفراغ (كه ممكن است در زمانهايي غير از صبح نيز رخ بدهد)، درد سينه، خستگي، و تكرر ادرار شويد. همه اين موارد طبيعي هستند، همه آنها ممكن است شما را اذيت كرده و به ستوه آورند، اما از سوي ديگر اين اتفاقات نيز بخشي از حاملگي هستند و هيچ كدام دائمي نبوده و براي هميشه باقي نخواهند ماند. افرادي كه اطراف شما هستند هيچ نشانه اي از رشد حيرت انگيزي كه درون بدن شما در حال رخ دادن است نمي بييند.
بهتر است برنامه منظم ورزشي خود را ادامه دهيد، يا در صورتي كه چنين برنامه اي نداشتيد آن را آغاز كنيد. ورزش به شما كمك مي كند تا ميزان كشيدگي طبيعي عضلات خود، قدرت آنها و ميزان استقامت و تحمل آنها را به حد مناسبي برسانيد. بعلاوه، ورزش به شما كمك خواهد كرد تا با اضافه وزني كه تحمل مي كنيد، كنار بياييد و براي مواجهه با مراحل سختتر حاملگي آماده شويد. همچنين در صورتي كه يك برنامه منظم ورزشي براي خود تنظيم كنيد، پس از زايمان درخواهيد يافت كه بازگشت به حالت طبيعي برايتان راحت تر خواهد بود. يك فعاليت ورزشي متعادل و بي خطر را كه دوست داريد، انتخاب كنيد پياده روي و شنا، انتخابهاي مناسبي براي خانمهاي باردار هستند.

فعالیت های این هفته

يك پزشك يا ماما انتخاب كنيد و با او قرار ملاقات بگذاريد. براي آماده شدن جهت معاينه، اولين روز از آخرين دوره پريود خود را يادداشت كنيد (اين كار براي تعيين زمان تقريبي تولد كودك لازم است)، و سپس يك ليست از سوالاتتان تهيه كنيد. در مورد سابقه پزشكي، از اقوام خود و شوهرتان پرس و جو كنيد. ممكن است پزشك از شما درباره بيماريهاي مزمن يا ناهنجاريهاي ژنتيكي در هر دو خانواده سوال كند.

هفته ٦ بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

بدن كودك شما در حال شكل گيري است، و سلولهايي كه بعدا اندامها و سيستمهاي بدن او را تشكيل خواهند داد، به سرعت در حال تقسيم شدن هستند. اكنون، او به اندازه يك دانه كوچك عدس (با عرض تقريبي 4 تا 5 ميلي متر) است. اگر شما مي توانستيد درون رحم خود را ببينيد، يك سر بزرگ و چند نقطه تيره رنگ را مي ديديد كه محل تشكيل چشمها و بيني او خواهند بود. دو حفره كوچك در دو طرف سر ، محل شكل گيري گوشها هستند، و دستها و پاهاي او به شكل برآمدگيهاي كوچكي قابل مشاهده مي باشند. دستها و پاها شبيه به باله ماهي هستند كه پرده ضخيمي بين انگشتهاي در حال رشد قرار گرفته است؛ اما انگشتان دست و پاي او به زودي از يكديگر جدا خواهند شد. زير سوراخي كه بعدا دهان او خواهد شد، چين هاي كوچكي قرار دارند كه نهايتا به گردن و آواره پايين تبديل خواهند شد. در داخل بدن او، زيان و تارهاي صوتي در حال شكل گيري مي باشند.
قلب كودك شما كه مرحله تقسيم به حفره هاي چپ و راست را آغاز كرده است، حدود 100 تا 130 بار در دقيقه (تقريبا دوبرابر تعداد ضربان قلب شما در دقيقه) مي زند، و جريان خون در بدن او آغاز شده است. روده هاي او در حال رشد هستند و مجاري كوچك عبور هوا به تدريج در محلي كه بعدا به ريه او تبديل خواهد شد، ظاهر مي شوند. توليد سلولهاي ماهيچه اي آغاز شده است و احتمالا از اواسط اين هفته، كودك شما تكان دادن اعضاي كوچك خود را آغاز خواهد كرد. متاسفانه بايد تا چند هفته پس از پايان سه ماهه اول دوران حاملگي خود صبر كنيد تا بتوانيد از احساس كردن حركتهاي آرام كودك خود، لذت ببريد!

شما چگونه تغییر می کنید؟

اگر تا كنون هم اين احساس را تجربه نكرده باشيد، به زودي خود را در مسير پرتلاطم احساسات دوران حاملگي خواهيد يافت؛ ممكن است يك روز بداخلاق و روز ديگر شاد باشيد! هرچند ممكن است اين احساسات متضاد براي شما نگران كننده باشند (به خصوص اگر قبلا به اينكه كاملا بر احساسات خود تسلط داريد، افتخار مي كرده ايد)، اما كاملا طبيعي هستند و ممكن است در تمام مدت حاملگي شما ادامه پيدا كنند. اين احساسات متضاد در اثر تغيير ميزان هورمونها و معمولا به خاطر ميزان زياد هورمونها، رخ مي دهند. جداي از بحث هورمونها، كل زندگي شما نيز در حال تغيير است، و چه كسي در اين حالت دچار هيجانات روحي نمي شود؟!
ديدن لكه خون پس از ادرار بر روي لباس زير يا دستمال توالت و يا خونريزي در اوائل دوران حاملگي طبيعي است؛ اما گاهي از اوقات ممكن است علامت اوليه سقط جنين نيز باشد. در صورت مشاهده لكه يا خونريزي، به سرعت با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد تا او مشخص كند كه آيا اين موارد بيانگر يك مشكل احتمالي مي باشند يا خير.

فعالیت های این هفته

براي مصرف ويتامينهاي روزانه برنامه منظمي طراحي كنيد: ويتامينها را در يك جعبه دارو كه محفظه هاي جداگانه اي براي هر يك از روزهاي هفته دارد، قرار دهيد. هر روز شك كرديد كه آيا ويتامينهاي آن روز را مصرف كرده ايد يا نه، محفظه مربوط به آن روز را چك كنيد. جعبه دارو را در كنار مسواك خود قرار دهيد تا هر شب در هنگام مسواك زدن، مصرف ويتامين را به ياد بياوريد

هفته ٧ بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

كودك شما هنوز يك دم كوچك دارد (كه در واقع استخوان دنبالچه است) و در هفته هاي بعدي از بين خواهد رفت. اما اين دم، تنها قسمتي است كه با رشد كودك شما، كوچكتر مي شود. اكنون كودك شما تقريبا 1.2 سانتي متر (به اندازه يك تمشك) است، و مفصل آرنج و همچنين انگشتان دست و پا (كه اكنون ديگر قابل تشخيص هستند، هرچند هنوز هم پرده نازكي بين آنها وجود دارد) دارد. در سر او كه خيلي بزرگتر از بدن او است، هر دو نيمكره مغز در حال رشد هستند. دندانها و فضاي داخلي دهان او در حال شكل گيري است و گوشهاي او نيز به رشد خود ادامه مي دهند. پلكهاي كودك، چشمهايش را (كه اكنون كمي رنگي هستند) مي پوشانند، و نوك بيني او (كه شما يك روز نيشگونش خواهيد گرفت) آرام آرام خود را نشان مي دهد! ضخامت پوست او به نازكي يك برگه كاغذ است و رگهاي او را به وضوح مي توان ديد.
كودك كوچك شما، آپانديس و لوزالمعده هم دارد، كه نهايتا با توليد هورمون انسولين به هضم غذا كمك خواهد كرد. كبد كودك شما مشغول توليد گلبولهاي قرمز خون است، و يك حلقه از روده هاي در حال رشد كودك شما در جهت بند ناف او شكل مي گيرد؛ بند ناف او، اكنون رگهاي خوني واضحي دارد كه عمل تبادل اكسيژن و مواد غذايي با بدن كودك را بر عهده دارد. شما هنوز هم نمي توانيد حركت كردن كودك را حس كنيد، اما او مثل يك لوبياي كوچك در حال جست و خيز است و در داخل خانه آبي خود، حركت مي كند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

شما در سه ماهه اول حاملگي قرار داريد كه بسياري از زنان در اين مرحله، مشكلات معمول حاملگي را تحمل مي كنند. بواسطه حالت تهوع صبحگاهي (كه ممكن است ظهر و شب هم رخ بدهد)، ممكن است نگه داشتن غذا در معده غير ممكن باشد! اين حالتهاي تهوع تا حدودي به علت وجود هورمونهاي دوران حاملگي در بدن شما ايجاد مي شوند. يك بسته بيسكويت را در كنار تخت خواب خود بگذاريد و قبل از بيرون آمدن از بستر، چند تا از آنها را بخوريد تا از بروز حالت تهوع جلوگيري كنيد. البته همه خانمهاي حامله دچار تهوع صبحگاهي نمي شوند؛ لذا در صورتي كه شما به اين مشكل دچار نشده ايد، نگران نباشيد؛ شما از معدود خانمهاي خوش شانس هستيد! همچنين ممكن است در مقايسه با حالت معمولي بسيار بيشتر به توالت نياز داشته باشيد. حجم خون شما در دوران حاملگي به شدت افزايش مي يابد، در نتيجه حجم بسيار زيادتري از مايعات از كليه ها عبور مي كند كه نهايتا به جمع شدن ادرار بيشتر در مثانه منجر مي شود. در ادامه دوران حاملگي، بايستي تهوعها كمتر شوند، هر چند ممكن است نياز شما به توالت كم نشود.

هفته ٨ بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

اكنون اندازه كودك شما حدود 1.6 سانتي متر (در حدود اندازه يك لوبيا قرمز) است. او مرتبا حركت مي كند و تغيير مكان مي دهد، هر چند شما تا چند هفته ديگر هم نمي توانيد حركتهاي او را در داخل رحم خود حس كنيد. دنبالچه جنيني او در حال ناپديد شدن است و پلكهاي او تقريبا به طور كامل چشمهايش را مي پوشانند. هرچند هنوز هم پرده نازكي بين انگشتهاي پا و دست او وجود دارد، اما اين انگشتها در حال بزرگ شدن هستند. بازوهاي او بزرگتر شده اند و دستهاي او از مچ خم شده و به طرف قلبش قرار گرفته اند. مفصل زانوهاي او شكل گرفته اند و احتمالا پاهاي او به اندازه اي بزرگ شده اند كه بتوانند در جلوي بدن او به يكديگر برخورد كنند. با صاف شدن بدن، سر او صافتر و عمودي تر مي ايستد. مجاري تنفسي از حلق تا بخشهاي ريه در حال رشد او كشيده شده اند. هر كدام از سلولهاي عصبي مغز او هم شاخه هايي ايجاد مي كنند تا با يكديگر ارتباط برقرار كرده و اعصاب ابتدايي را ايجاد كنند. هرچند ممكن است شما دائما درباره جنسيت كودك خود فكر كنيد، اما اندامهاي تناسلي او آنقدر رشد نكرده اند كه جنسيت او را نشان دهند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

وزن شما چندان افزايش پيدا نكرده است، اما مسلما برخي اندامهاي شما (مثل سينه ها) در حال رشد هستند. شما به زودي به سوتين هاي بزرگتري نياز خواهيد داشت. همچنين ممكن است اندازه دور كمر شما نيز افزايش يابد، كه در اين صورت مجبور خواهيد شد شلوار جين دوست داشتني خود را كنار بگذاريد. تغيير ديگري كه چندان واضح نيست، افزايش حجم خون شماست؛ در اواخر دوران حاملگي، حجم خون شما 40 تا 50 درصد بيشتر از حالت عادي خواهد بود تا نيازهاي كودكتان را برآورده كند. با افزايش حجم خون، نياز بدن شما به آهن نيز افزايش پيدا مي كند. ويتامينهاي روزانه را به طور مرتب مصرف كنيد تا مطمئن شويد كه آهن اضافي مورد نياز را مصرف كرده و دچار كم خوني نخواهيد شد.
تغييرات هورموني ممكن است موجب شوند كه شما احساس خستگي يا تنبلي كنيد. همچنين، نداشتن خواب خوب در شب هم يك مشكل معمول در اين مرحله مي باشد، مخصوصا اگر در شب احساس ناراحتي كنيد يا مجبور باشيد مرتبا به توالت برويد. تهوع و استفراغ متناوب نيز انرژي شما را كاهش مي دهد. سعي كنيد بين 9 تا 10 ساعت در شب بخوابيد يا اينكه در طول روز كمي استراحت كنيد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان امیر مهدی
3 خرداد 91 3:18
مامانی حالا بچه پسره یا دختر؟؟؟ من که میگم پسره

مامان مهربون فعلا عجله نکن وقتی به ماه هفتم بارداری برسیم مینویسم.